Header

Header

lördag 13 april 2013

Att stänga en bar

Det rasslar till när grinden dras ner vid dörren. Plötsligt är baren stängd och låst men här inne fortsätter festen. Personalen har slutat och sätter på sin musik och bredvid mig sitter kockarna och slänger käft och deras tröjor är skitiga och deras dialekt kraftig och vi skrattar.

Och plötsligt hälls det upp sprit i små glas och det kostar ingenting och det skålas och skrattas och spriten är gjord på kronärtskocka och god men inte för stark.

Och när vi senare ramlar ut på gatan är det tyst där ute, lugnt så när som på våra högljudda röster och vi tar konstiga bilder på konstiga saker hela vägen hem.

Dagen efter flyger vi hem. Säger hej då till stan med en kaffe och ett bakverk och styr kosan mot jämngrått Stockholms-dis. Och hjärtat värker så mycket mindre än innan.

På natten drömmer jag att jag är ihop med honom, bråkar med honom och vaknar ledsen. Sen tittar jag på bilderna från resan och känner mig stark och glad och nästan bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar